BLOG

Matthew Kessler, 14th Cohort

ראיון: נטיעת זרעים של שינוי עם תבל בצדק

פורסם באנגלית בבלוג של הארגון Repair the World

איך יוצרים שינוי אמיתי ובר קיימא בקהילה תוך שילוב מתנדבים לטווח קצר? מאז 2007 הצוות של תבל בצדק, עמותה ישראלית ששולחת צעירים מישראל וקהילות יהודיות בעולם להתנדב בנפאל, מתמודד עם שאלה זו בדיוק.

תבל בצדק מציע שלושה מסלולי התנדבים בכפרים בנפאל: מסלול של חודש חילופי תרבויות, התנדבות ולימודי עומק של 4 חודשים ומסלול התנדבות מקצועית של שנה בחקלאות, חינוך, בריאות ומדיה. הארגון עובד עם מודל ייחודי בו צוות נפאלי ומנהיגות מקומית מובילים את הפעילות ומחברים את העשייה של המתנדבים לפעולות ארוכות טווח רחבות על מנת ליצור שינוי משמעותי ובר קיימא.

צוות “Repair the World” דיבר עם מתנדב בתבל בצדק, מת’ו קסלר, ועם איש צוות נפאלי, אטמראם ניופנה, כדי ללמוד כיצד הגישה הייחודית של הארגון עובדת בשטח.

מה משך אותכם לעשייה של תבל בצדק?

מת’יו: שמעתי על הארגון מחברים ומיד הזדהתי עם הגישה ההוליסטית. אהבתי את המרכזיות של הצוות המקומי, את התוכניות ארוכות הטווח שיש לארגון באזורים בהם עובדים. אהבתי את החשיבה, שיש תוכנית התערבות של 3-5 שנים, שכוללת תכנון יציאה הדרגתית שבונה מנהיגים ומדריכים מקומיים שיכולים להמשיך את העשייה בקהילות לאורך זמן.

אטמראם: לפני שהצטרפתי לתבל בצדק עבדתי בעמותה נפאלית שעבדה עם נוער וילדים בסיכון. הכרתי את תבל בצדק דרך חבר ואהבתי את הגישה האינטגרטיבית. אני בארגון כבר שלוש שנים ועבדתי עם הרבה קבוצות מתנדבים.

על מה עבדת בנפאל?

מת’יו: עבדתי בתחום החקלאות כולל יצירת מקורות מים ברי קיימא, בטחון תזונתי, הכשרת חקלאים ובניית קהילות דרך עשייה משותפת. בנינו חממות ומתקני קומפוסט, ועבדנו על פרויקטים גדולים כמו טפטפות וחממות גדולות כדי לאפשר גידול ירקות מחוץ לעונה.

תוכל לפרט עוד על התהליך?

אטמראם: לפני המעבר לאזור חדש בנפאל, אנחנו יושבים יחד ומתכננים 3-5 שנים קדימה. יש לנו מטרות ואסטרטגיות שמיפינו לשלוש שנים, שמתעדכנות ומתפתחות משנה לשנה. אנחנו משקיעים מחשבה רבה בתחלופה של המחזורים, וחושבים גם כיצד יוכל הצוות המקומי למלא את התפקידים הללו בין המחזורים, כשאין מתנדבים בינלאומיים. אנחנו משתדלים ככל הניתן לשלב בין הצורך של הקהילה, הצרכים של החברה הנפאלית וצרכיהם הספציפיים של המתנדבים באזור.

כשאנחנו עוזבים אזור פעילות, אנחנו לא עוזבים יום אחד את הקהילה ואת העבודה. אנחנו יוצאים בהדרגה. בסוף התהליך, לאחר 3 שנים, המתנדבים מפסיקים להגיע, אך הצוות המקומי נשאר בקהילה וממשיך ללוות את העבודה הקהילתית בשלל התחומים בהם אנו עוסקים. אנחנו יוצרים מנהגיות מקומית בקהילה, ומוודאים שהיא ממשיכה את העשייה והתהליכים שהתחלנו.

מהם האתגרים הקיימים בעבודה קהילתית לטווח ארוך?

אטמראם: למרות שפעילותנו מתוכננת היטב, תחלופת המחזורים עלולה להיות לעתים מאתגרת. הקהילות בהן אנו עובדים לא רגילות לנוכחותם של המתנדבים הבינלאומיים בחייהם, והם מפתחים עמם יחסי קרבה עמוקים עם הזמן. כשהם עוזבים, לוקח לקהילה זמן להסתגל, ומיד הם צריכים כבר להכיר את המתנדבים החדשים.

מת’יו: מהניסיון שלי, רק בשבוע שעבר עזבנו את האזור בו התנדבנו, וזה היה מאוד אמוציונלי לכולם. בניגוד לתרבות שלנו, פרידות ועזיבה הם לא אירועים שכיחים בכפרים הללו, ובדרך כלל אנשים חיים באותו המקום לתקופה ארוכה. במקרה שלנו, הקבוצה שלי היתה הראשונה לעבוד בכפר, כך שהיינו הקשר הראשון וגם הפרידה הראשונה. החלטתי לחזור לעבוד שם ולהמשיך את העבודה עם הקהילה.

איך ניתן להקל את התחלופה של המתנדבים?

אטמראם: בתחילת כל תוכנית, אנחנו עורכים טקס גדול בקהילה, כדי לאפשר למתנדבים ולחברי הקהילה להכיר זה את זה.

מת’יו: אחת לכמה שבתות, יש לנו סמינרים בתוכנית. החל מהסמינר השני, אנו עוסקים בתהליך הפרידה המתקרב ומדברים עליו. אנו משקיעים גם מחשבה בדרך שבה יש להודיע לחברי הקהילה על עזיבתנו. חשוב לזכור שאנחנו אולי יוצרים קשר חזק בזמן יחסית קצר, אך הצוות הנפאלי שלנו נשאר בקהילה גם בהעדרנו וממשיך את העבודה הקהילתית השוטפת כל הזמן.

ממה אתה הכי נהנה בעבודה עם תבל בצדק?

אטמראם: העבודה עם תבל בצדק מלמדת אותי המון. אנחנו לא רק עוסקים באספקטים רבים של פיתוח, אלא אנו גם מעשירים את הידע של המקומיים עם הידע של המתנדבים הבינלאומיים שלנו, ולהיפך. זה נותן לנו פרספקטבה רחבה יותר, ואני חושב שזה מייחד את תבל בצדק. אני מעריך את זה מאוד.

מת’יו: אני מזדהה מאוד עם אג’נדה של תבל בצדק והראייה האתית שלה. העבודה שלנו לוקחת בחשבון את קולותיהם של החקלאים, הנשים, הילדים ולא מדירה אף אחד. אני מעריך את הגישה של העבודה הקהילתית בארגון, וגם את העובדה שיש אינטגרציה של מתנדבים מישראל ומחו”ל עם צוות מקומי נפאלי. אנחנו יוצרים קשרים חזקים ומשמעותיים ומרוויחים הבנה טובה יותר של נושאים חברתיים בקהילה.

ההתנדבות עם תבל בצדק היתה חוויה מדהימה עבורי. זה לא היה מה שחשבתי, והופתעתי בכל כך הרבה מובנים. אתה בא במחשבה שתעשה שינוי בזמן קצר, שזו מחשבה קצת אגואיסטית, אבל אתה מגלה את הצניעות שבתהליך. אתה לומד שלא עושים משהו רק כדי לספק את הצרכים האישיים שלך, אלא שותלים

זרעים שיצמחו ויגדלו עם הזמן. אני ממליץ לכל מיש מחפש חוויה אנושית, תרבותית וחברתית, להגיע להתנדב בתבל בצדק.

 

Skip to content